سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس حکمت مدارا کردن با مردم است . [امام علی علیه السلام]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» وجود ذهنی از منظر سید صدرالدین دشتکی (بخش چهارم)

وجود ذهنی از منظر سید صدرالدین دشتکی

Image result for ?سید صدرالدین دشتکی?‎

 

اشکالات دوانی و پاسخ صدرالدین به این اشکالات 

اولین اشکالی که محقق دوانی به جواب صدرالدین می گیرند این است که ادعا می کنند قول سید صدرالدین با قول به شبحی که در تفسیر نظر فلاسفه مطرح شده بود،‌ فرقی ندارد. زیرا آن شخصی که به شبح اعتقاد دارد می گوید: امری که در خارج وجود دارد،‌ وقتی داخل ذهن می شود،‌ دیگر خودش نیست بلکه شبح و تصویری از آن است. و همین شبح وقتی به خارج منتقل شود می شود همان عین خارجی؛ علاوه بر این محقق دوانی می گوید: اصل انقلاب با مفاد ادله ای که برای وجود ذهنی آمده است ناسازگار است. زیرا آن ادله دو چیز را اثبات می کردند:

1.       اصل وجود ذهنی .

2.      عینیت وجود ذهنی با وجود خارجی.

و حال آنکه قاعده انقلاب، چیزی غیر از این مفاد است.[1]

سید صدرالدین می گوید: دیدگاه شبح با دیدگاه انقلاب فرق دارد. دیدگاه شبح می گوید هر شی ای تنها دارای یک واقعیت و ماهیت بوده و تصویر ذهنی شبحی از آن واقعیت است؛ اما دیدگاه انقلاب می گوید: یک شی ذاتا هیچ ماهیتی ندارد و ماهیتش تابع وجودش است. که اگر وجودش خارجی باشد، ماهیتش خارجی و اگر دارای وجود ذهنی باشد، دارای ماهیتی ذهنی است.[2]

همچنین دلائل وجود ذهنی،‌ حصول شبح اشیاء در ذهن را ثابت نمی کنند. بلکه تنها انتقال آنها به ذهن را ثابت می کنند. و نظریه انقلاب،‌ انتقال وجود خارجی به ذهن را، چه ماهیت آن منقلب شود و چه تغییر نکند، تامین می کند؛ اما اگر منظور محقق دوانی این باشد که در انتقال شی به ذهن،‌ با تغییر در وجود، ماهیت ثابت می ماند،‌ این مقدار را دلائل وجود ذهنی ثابت نمی کنند.[3]

این جواب، محقق دوانی را راضی نمی کند و می گوید: اگر در هنگام ادراک ماهیت،‌ وحدت صورت ذهنی با حقیقت عینی حفظ نشود، ‌به نوعی مبتلا به سفسطه می شوید. همچنین بقای شی متغیر در صورتی ممکن است که در آن علاوه بر جزء متغیر،‌ جزء ثابتی هم وجود داشته باشد. و این جزء مشترک و ثابت بنا بر نظریه انقلاب وجود ندارد. لذا این نظریه عینیت و این همانی صورت علمی و عینی را ثابت نمی کند.

دوانی علاوه بر اشکال بالا اشکال دیگری را مطرح می نمایند: انقلاب صورت های مختلفی دارد که تنها دو صورت از آن صحیح است و فرض انقلابی که سید صدرالدین مطرح کرده اند،‌ جزء این دو صورت نیستند،‌ لذا باطلند. اما آن دو صورتی که صحیحند عبارتند از:

1.      انقلاب در صورت هایی که به ماده مربوطند، رخ دهد.

2.      انقلاب در صفت هایی  که بر یک موضوع عارض می شوند.

اما آن فرضی که باطل است،‌ عبارتست از تغییر در ذات و ماهیت شی؛ زیرا با این تغییر،‌ از شی چیزی باقی نمانده و شی جدیدی به وجود می آید.

سید صدرالدین در پاسخ به این اشکال، می گوید: انقلاب سه گونه است:

1.      انقلاب در صفت

2.      انقلاب در صورت نوعیه

3.      انقلاب در ذات

به عقیده سید صدرالدین اگر انقلاب در صفت و صورت نوعیه باشد، نیاز به ماده مشترک دارد، اما در انقلاب در ذات، چون تمام حقیقت یک شی به شی دیگر تبدیل می شود، به ماده مشترک احتیاجی نبوده و تنها ذهن یک مفهوم انتزاعی از دو طرف انقلاب انتزاع می کند. این مفهوم جامع انتزاعی امری ذهنی بوده و درای واقعیت خارجی نمی باشد.[4]

دوانی بر اشکال خود اصرار دارد و می گوید، صورت سوم انقلاب محال بوده و بر فرض امکان، ادله وجود ذهنی مخالف آن هستند.[5]

جمع بندی: با همه این حرف ها دیده می شود که سخنان سید صدرالدین، بیشتر شبیه به اصالت وجود بوده و پاسخ مدللی از او دیده نشده است.

جمع بندی بحث وجود ذهنی با کلامی از شهید مطهری

در نهایت به عنوان خاتمه بحث و جمع بندی،‌ مطلبی را از شهید مطهری نقل می نماییم که به نظر می رسد همه اقوال در این مساله را جمع می کند. ایشان می گویند: ما در باب وجود ذهنی پنج مقدمه را پذیرفته ایم و کسانی که به هر دلیل منکر وجود ذهنی شده اند یکی از این پنج مقدمه را انکار کرده اند.

1.      چیزى در ذهن وجود پیدا مى‏کند.

2.      آنچه در ذهن وجود پیدا مى‏کند یک چیز است نه دو چیز.

3.      آنچه در ذهن وجود پیدا مى‏کند عین ماهیت اشیاء است.

4.      آنچه در ذهن وجود پیدا مى‏کند داخل در مقوله کیف است.

5.      مقولات متباین بالذات‏اند.

فخر رازی منکر مقدمه اول می باشد. و قائل است که اصلا چیزی در ذهن موجود نمی شود. و علم که چیزی از نوع اضافه و نسبت می باشد، امری انتزاعی است. و با این وضعیت دیگر اشکالی هم در کار نمی باشد.[6]

قوشچی مقدمه دوم را انکار می کند و می گوید: در ذهن دو چیز موجود می شود. نه یک چیز؛ یکی علم و دیگری معلوم. و علم در ذهن غیر از معلوم است. علم از مقوله کیف و معلوم از مقوله آن چیزی است که در بیرون است.[7]

برخی دیگر که قائل به مادی بودن علم می باشند، مقدمه سوم را انکار کرده و می گویند: شی خارجی یک چیز است و آن تصویری که از ان شی در ذهن می آید در حقیقت شبحی از آن واقعیت است. و این اشکال هم بر اساس وحدت ماهوی (اشیاء با ماهیتشان درذهن موجود می شوند) جریان دارد و با این بیان و نفی وحدت ماهوی، دیگر اشکالی هم باقی نمی ماند. [8]

سید صدرالدین دشتکی، نیز مقدمه سوم را انکار کرده است و قائل به انقلاب شده است. این نظریه هم شبیه نظریه شبح می باشد. و منکر این است که همان ماهیت در ذهن بیاید. سید صدرالدین می گوید: همان ماهیت در حالی که منقلب شده است به ذهن می آید. به این نظریه جواب قاطعی، داده شده است و کسی هم از ان پیروی نکرده است.

جواب: ما دو جور انقلاب داریم: انقلاب اوصاف و انقلاب ذات. برای صحت انقلاب، باید در شرطی در آن رعایت شود و آن عبارتست از  اینکه بین دو حالت منقلب عنه و منقلب الیه، یک اصل ثابتی وجود داشته باشد. درانقلاب صفت این اصل وجود دارد اما در انقلاب ذات این اصل وجود ندارد لذا انقلاب ذات محال است.[9]

محقق دوانی هم برای فرار از اشکال، مقدمه چهارم را انکار کرده است و گفته است: علم از مقوله کیف نیست. و اینکه می گویند علم از مقوله کیف است، مسامحه در تعبیر است. برای تعیین مقوله علم، باید به مقوله معلوم نگریست، اگر معلوم از مقوله کیف باشد، علم هم از مقوله کیف خواهد بود و اگر معلوم از مقوله دیگری باشد، علم هم تابع همان مقوله است.[10]

اگر ما این حرف های را قبول کنیم اشکالات مرتفع می شود. اما هیچ یک از این نظریات درست نیست و آنچه درست بوده و تا به حال هم نظریه ای روی آن نیامده است، دیدگاه صدرالمتالهین می باشد. او می گوید: آنچه که در ذهن است همان ماهیت شى‏ء خارجى است‏؛ ولى در باب «این همانى» و حمل‏.[11]

 منابع

مقالات

1.      بهار زاده، پروین، صدرالدین محمد دشتکی شیرازی، زندگی، آثار و آراء فلسفی، مقالات و بررسیها، زمستان 1378، شماره 66 ، صفحه 139.

2.      غفاری، حسین، نظری اجمالی به مبحث وجود ذهنی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران » شماره 156، زمستان 1379، ص 275.

3.      دکتر احمد بهشتی، دکتر عبدالرسول کشفی، بررسی و نقد ادله وجود ذهنی در فلسفه اسلامی، مجلهفلسفهوکلاماسلامی،شماره1،سالچهلوسوم،بهاروتابستان1389،صفحه 119.

4.      دکتر سید مصطفی محقق داماد، وجود ذهنی از دیدگاه حکمای اسلامی، خردنامه صدرا، تابستان 79، شماره بیستم، ص 31.

5.      قاسم کاکایی، عزت مقصودی، نقد و بررسی وجود ذهنی از دیدگاه ابن سینا، فصلنامه علمی –پژوهشی دانشگاه قم، سال دهم، شماره چهارم، ص 6.

6.      قاسم کاکایی، آشنایی با مکتب شیراز، میر صدرالدین دشتکی (سید سند)، خرد نامه صدرا، ص 82.

7.      دکتر قاسم کاکایی، عزت مقصودی، «وجود ذهنی» از دیدگاه فیلسوفان مکتب شیراز، فصلنامه معرفت فلسفی شماره 22.



[1] جلالالدین دوانی، الحاشیهًْ الجدیدهًْ علی الشرح الجدید للتجرید، ص105.

[2] صدرالدین دشتکی، الحاشیهًْ علی الشرح الجدید للتجرید، ش1755، ص32 و33.

[3] همان، ص33.

[4] صدرالدین دشتکی، الحاشیهًْ علی الشرح الجدید للتجرید، ش1998، ص33.

[5] جلالالدین دوانی، الحاشیهًْ الاجدّ علی الشرح الجدید للتجرید، ص55.

[6] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 281

[7]مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 282

[8] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 283

[9] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 284 تا 286

[10]  مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 286

[11] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 287

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - شنبه 95/11/10 :: ساعت 10:36 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 34
>> بازدید دیروز: 196
>> مجموع بازدیدها: 705099
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب